Darmowa wysyłka powyżej 200zł*
Najbliższa wysyłka paczek: poniedziałek o 17:45
365 dni na zwrot!
+48 22 230 26 90 [email protected]
koszyk

Porady techniczne

Techniczne sprawy dotyczące hulajnogi wyczynowej.

Jak jest zbudowana hulajnoga wyczynowa?

Hulajnoga wyczynowa od zwykłej hulajnogi rekreacyjnej różni się przede wszystkim budową poszczególnych elementów. Na pierwszy rzut oka zauważymy brak możliwości regulacji wysokości kierownicy i składania podestu. Części w hulajnodze wyczynowej wykonane są z mocniejszych materiałów, dzięki czemu wytrzymują one większe obciążenia, które występują przy wykonywaniu tricków.

Kierownica

Przy wyborze kierownicy oprócz stylu i gustu ridera należy kierować się dopasowaniem jej do systemu kompresji zastosowanego w hulajnodze. Od niego zależy czy ma to być kierownica Standard (28mm średnicy wew.), czy Oversize(32mm średnicy wew.). Trzeba też pamiętać o odpowiedniej wysokości kierownicy względem wzrostu użytkownika. Odpowiednio dobrana kierownica powinna sięgać wysokości pachwin lub wyżej. Pamiętaj, że zbyt niska kierownica naraża Cię, przy dłuższej jeździe, na ból pleców. Natomiast za duża kierownica utrudni Ci wykonywanie tricków na przeszkodach.

Podest

Obecnie dostępne na rynku decki moją różną długość i szerokość. Długość podestu odpowiada stylowi jazdy oraz (co ważniejsze) rozmiarowi twojej stopy – musisz czuć kontrolę nad hulajnogą. Do jazdy parkowej, polecamy wybrać krótszy deck. Na nim łatwiej będzie Ci wykonywać obroty i inne powietrzne ewolucje. Do jazdy na streecie, w której jako przeszkody wykorzystywane są wszelkiego rodzaju murki i poręcze, polecamy dłuższy deck. Na takim podeście łatwiej będzie Ci się ślizgać (grindować) po przeszkodach. Wybierając podest zwróć też uwagę na kształt jego krawędzi. Płaska krawędź podestu zapewnia większe bezpieczeństwo w momencie najechania na przeszkodę, a podczas grindowania zapewnia odpowiednią stabilizację.

Widelec

Wybór widelca jest jednocześnie wyborem rozmiaru koła oraz systemu kompresji jaki zamontujemy w naszej hulajnodze, a co za tym idzie kierownicy. Możemy wyróżnić widelce kompatybilne z systemami HIC/SCS, IHC oraz ICS. Te pierwsze charakteryzuje gwintowane gniazdo na śrubę kompresyjną wewnątrz widelca, dzięki czemu jesteśmy w stanie zamontować zacisk z systemem SCS lub HIC. Do montażu systemu HIC wymagana jest dodatkowa nakładka - shim HIC (32 mm średnicy). Widelce IHC są jednocześnie kompletnym systemem kompresji. W zestawie z widelcem otrzymujemy shim (28 mm średnicy) oraz śrubę kompresyjną. Ostatnim typem widelców są widelce ICS, których budowa różni się od pozostałych. W systemie ICS nie znajdziemy gwintu ani gwiazdki kompresyjnej wewnątrz widelca, jedynie otwór na śrubę kompresyjną. Taka śruba wchodzi w otwór widelca od dołu, a do jej montażu wymagana jest gwiazdka kompresyjna, wbita w kierownicę na odpowiednią głębokość.

Stery

W hulajnogach wyczynowych znajdziemy dwa rodzaje łożysk sterowych - zintegrowane oraz niezintegrowane. Te drugie są coraz rzadziej stosowane w profesjonalnym sprzęcie co jest spowodowane ich niepraktycznością oraz z tym, że coraz więcej podestów posiada zintegrowane miski sterowe. Niestety, przy ich montażu musimy się "bawić" we wbijanie misek do podestu, co często kończyło się uszkodzeniem miski lub łożyska. W chwili obecnej najczęściej stosowanym rozwiązaniem są stery zintegrowane i aktualnie prawie każdy podest jest z mini kompatybiln. Stery zintegrowane występują w rozmiarze 1 1/8", a w ich skład wchodzą: dwa łożyska -górne i dolne, dolną bieżnię, podkładkę dystansową górnego łożyska -często podkładki dystansowe różniąsię od siebie. W systemie IHC od firm Blunt i Fasen (węższy widelec) oraz w kompletnych hulajnogach MGP (stery 1-calowe) wymagane są odpowiednie podkładki. Ponad to zestaw zawiera pokrywkę (tzw. cap), a w niektórych są dodatkowo dystanse pod pokrywkę.

Zacisk

Odpowiednio dobrany zacisk zapewnia prawidłowe działanie każdego systemu kompresji. Jego zadaniem jest odpowiednio mocne zaciśnięcie kierownicy na widelcu, dzięki czemu kierownica nie przekręca się względem przedniego kółka. Zaciski dzielą się na klasyczne oraz SCS. Te drugie są niezależnym systemem kompresji, dedykowanym do odpowiednich widelców. Charakteryzują się 4-śrubową budową przez co są nieco wyższe od klasycznych. Zacisk klasyczny przeznaczony jest pod systemy ICS, HIC oraz IHC i występuje w różnych wielkościach od 1- do 4-śrubowego. Przy doborze zacisku musimy zwrócić szczególną uwagę na jego średnicę, musi pasować do danej kierownicy. Wszystkie zaciski występują w dwóch średnicach, tj. standard (32mm średnicy wew.) oraz oversize (35mm średnicy wew.), przy czym zaciski oversize dzięki dodanej podkładce SHIM możemy zamontować też do kierownicy standard. Ważne, aby przy wyborze zacisku klasycznego upewnić się, że zasłania on całe nacięcie w kierownicy. Dzięki temu zacisk będzie trzymał mocniej kierownicę oraz przedłużymy żywotność kierownicy. Pominięcie tego szczegółu sprawia, że mogą pojawić się pęknięcia nad zaciskiem, na wysokości końca nacięcia.

Kółka

Koła dzielą się na twarde i miękkie. Miękkie oznaczone są skalą 85A-87A a twarde 88A+. Czasami producenci celowo nie podają twardości gumy w swoich kołach przez co musimy polegać na opiniach innych użytkowników. Rozróżniamy kilka rozmiarów kółek, a rzutuje to przede wszystkim na wygodę jazdy, prędkość i jednocześnie wysokość lotów. Najczęstszymi rozmiarami kółek są:

  • 100mm (najczęściej używane w podstawowych modelach kompletnych hulajnóg)
  • 110mm (najbardziej powszechny rozmiar koła, większość części jest kompatybilnych z maksymalnie tym rozmiarem)
  • 120mm (większy rozmiar kółek, które są coraz częściej stosowane w kompletnych hulajnogach z wyższego przedziału cenowego)
  • 125mm (najrzadziej używany rozmiar kółek, mało producentów podjęło się produkcji części kompatybilnych z tym rozmiarem koła)

Sam montaż koła nie jest raczej niczym trudnym. Wstarczy dobrać odpowiednią długość osi i dobrzę ją skręcić.

Pegi

Pegi to aluminiowe lub stalowe rurki dokręcane do osi kół i służą do grindowania po murkach, kołpingach i poręczach lub wykonywania tricków na flacie bazujących na balansowaniu ciałem. Wybierając pegi musimy zwrócić uwagę na ich wymiary – różnią się długością oraz grubością. Warto się również upewnić czy dodane w zestawie ośki nie będą za krótkie, aby poprawnie zamontować pega. Jeśli montujemy dwa pegi na jedną oś warto zaopatrzyć się w oś z nakrętką, która trzyma o wiele mocniej.